ORIGINAL_ARTICLE
شخصیت رجالی علی بن ابی حمزه بطائنی و اعتبار روایات او
علی بن ابی حمزه بطائنی از راویان کثیر النقلی است که در ابتدا صحیح المذهب و از وکلا و راویان مورد اعتماد امام موسی کاظم(ع) بوده است. وی پس از شهادت امام موسی کاظم (ع) به انگیزه مال اندوزی، امامت امام رضا(ع) را نپذیرفت و در این مورد معتقد بود که امام موسی کاظم(ع) غیبت را گزیده است. بزرگان رجالی در اخذ به روایات این راوی که دو دوره کاملاً متفاوت زمانی را سپری نموده است، اختلاف نظر دارند. گروهی وی را به شدت ضعیف دانسته و حاضر به پذیرفتن روایات وی نشدند در حالی که گروه دیگر روایات دوران استقامت وی را پذیرفتند. در این مقاله پس از بررسی ادله این دو گروه در نهایت با تعمق و تحلیل دقیق این مسئله، صحت قول دوم مبنی بر اعتبار روایات منقول از بطائنی در دوران استقامت نتیجه گرفته می شود.
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12836_8f34175a45f105a8df5f4fd4cb1b427a.pdf
2019-02-20
5
26
علی بن ابی حمزه
علی بن حسن بن فضال
اجماع طائفه
دوران استقامت
ورود
سید مجتبی
حسین نژاد
mojtabahoseinnezhad4@gmail.com
1
دانش آموخته پسا دکتری فقه و اصول، استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی موسسه آموزش عالی پارسا
LEAD_AUTHOR
- ابن غضائرى، احمد بنابى عبدالله. (بیتا). الرجال، بی جا: بی نا؛
1
- انصاری، مرتضى بنمحمد امین. (1415ق). کتاب الطهارة، قم:کنگره جهانى بزرگداشت شیخ اعظم انصارى؛
2
- بحرالعلوم، سید مهدى. (1405ق). الفوائد الرجالیة، تهران: مکتبة الصادق؛
3
- بهبهانى، محمد باقر بنمحمد اکمل. (1417ق). حاشیة مجمع الفائدة و البرهان، قم: مؤسسة العلامة المجدد الوحید البهبهانی؛
4
- _____. (بیتا). تعلیقة علی منهاج المقال، بی نا: بی جا؛
5
- جزائرى، سید نعمة الله. (1408ق). کشف الأسرار فی شرح الاستبصار، قم: مؤسسة دار الکتاب؛
6
- حر عاملى، محمد بنحسن. (1418ق). رسالة فی الغناء، قم: نشر مرصاد؛
7
- حسینی عاملى، سید جواد بنمحمد. (1419ق). مفتاح الکرامة فی شرح قواعد العلاّمة، قم: دفتر انتشارات اسلامى؛
8
- حلّى، احمد بنمحمد اسدى. (1407ق). المهذب البارع، قم: دفتر انتشارات اسلامى؛
9
- حلّى، حسن بنعلى بنداود. (1383ق). رجال ابن داود، تهران: انتشارات دانشگاه تهران؛
10
- حلّى، علامه، حسن بنیوسف بنمطهر اسدى. (1420ق). تحریر الأحکام الشرعیة، قم: مؤسسه امام صادق(ع)؛
11
- _____. (1381ق). خلاصة الأقوال، نجف: منشورات المطبعة الحیدریة؛
12
- _____. (1413ق). مختلف الشیعة، قم: دفتر انتشارات اسلامى؛
13
- _____. (1412ق). منتهى المطلب، مشهد: مجمع البحوث الإسلامیة؛
14
- حلّى، محمد بنحسن بنیوسف. (1387ق). إیضاح الفوائد، قم: مؤسسه اسماعیلیان؛
15
- حلّى، نجم الدین جعفر بنحسن (1407ق). المعتبر فی شرح المختصر، قم: مؤسسه سید الشهداء(ع)؛
16
- خواجویی، محمد اسماعیل. (1414ق). تعلیقات بر مشرق الشمسین ، مشهد: مجمع البحوث الإسلامیة؛
17
- سمعانی، ابوسعد. (بیتا). الانساب المشجره، بی نا: بی جا؛
18
- شب زنده دار، محمد محمدی. درس خارج اصول، مقرر: سید مجتبی حسین نژاد، نسخه خطی؛
19
- _____. درس خارج فقه الطهارت، مقرر: سید مجتبی حسین نژاد، نسخه خطی؛
20
- شبیری زنجانى، سید محمد جواد. (1429ق). توضیح الأسناد المشکلة فی الکتب الأربعة، قم: دار الحدیث؛
21
- _____. (1419ق). کتاب نکاح، قم: مؤسسه پژوهشى راىپرداز؛
22
- طباطبایی، سید على بنمحمد. (1418ق). ریاض المسائل، قم: مؤسسه آل البیت(ع)؛
23
- _____. (1409ق). الشرح الصغیر فی شرح مختصر النافع، قم: کتابخانه آیة الله مرعشى؛
24
- طبرسی، فضل بنحسن. (1417ق). اعلام الوری، قم: موسسه آل بیت(ع)؛
25
- طوسى، ابو جعفر محمد بنحسن. (1407ق). تهذیب الأحکام، تهران: دار الکتب الإسلامیة؛
26
- _____. (1427ق). رجال الطوسی، قم: دفتر انتشارات اسلامى؛
27
- _____. (بیتا). الفهرست، نجف: المکتبة الرضویة؛
28
- _____. (1417ق). العدّة فی اصول الفقه، قم: چاپخانه ستاره؛
29
- _____. (1411ق). الغیبة، قم: دار المعارف الإسلامیة؛
30
- _____. (1387ق). المبسوط، تهران: المکتبة المرتضویة؛
31
- عاملى، ابو جعفر محمد بنحسن. (1419ق). استقصاء الاعتبار فی شرح الاستبصار، قم: مؤسسه آل البیت(ع)؛
32
- عاملى، جمال الدین حسن بنزین الدین. (1418ق). معالم الدین، قم: مؤسسة الفقه للطباعة و النشر.
33
- عاملى، زین الدین بنعلى. (1421ق). رسائل الشهید الثانی، قم: دفتر تبلیغات اسلامى؛
34
- _____. (1420ق). روض الجنان فی شرح إرشاد الأذهان، قم: دفتر تبلیغات اسلامى؛
35
- _____. (1410). الروضة البهیة، قم: کتابفروشى داورى؛
36
- _____. (1413ق). مسالک الأفهام، قم: مؤسسة المعارف الإسلامیة؛
37
- عاملى، محمد بنحسین. (بیتا). مشرق الشمسین، قم: منشورات مکتب بصیرتی؛
38
- عاملى، محمد بنحسین. (بیتا). مشرق الشمسین، قم: منشورات مکتب بصیرتی؛
39
- عرفانیان، غلامرضا. (بیتا). الحلقة الثانیة من مشایخ الثقات، بی جا، بی نا؛
40
- علوی عاملى، میر سید احمد. (بیتا). مناهج الأخیار فی شرح الاستبصار، قم: مؤسسه اسماعیلیان؛
41
- قمّى، محمّد بنعلى بنبابویه. (1415ق). المقنع، قم: مؤسسه امام هادى(ع)؛
42
- قهبایی، عنآیتالله بنعلی. (بیتا). مجمع الرجال، بی جا: بی نا؛
43
- کاشانى، ملا حبیب الله شریف. (1428ق). منتقد المنافع فی شرح المختصر النافع - کتاب الطهارة، قم: دفتر تبلیغات اسلامى؛
44
- کشّى، ابو عمرو محمد بنعمر بنعبد العزیز. (1490). رجال الکشی، مشهد: مؤسسه نشر دانشگاه مشهد؛
45
- مامقانی، عبدالله. (بیتا). تنقیح المقال، بی جا: بی نا؛
46
- مجلسی اول، محمد تقى. (1406ق). روضة المتقین، قم: مؤسسه فرهنگى اسلامى کوشانبور؛
47
- محدث نورى، میرزا حسین. (1417ق). خاتمة المستدرک، قم: مؤسسه آل البیت(ع)؛
48
- محقق داماد، سید محمد. (1401ق). کتاب الحج، قم: چاپخانه مهر؛
49
- موسوی خمینى، سید روح اللّه/ (1421ق). کتاب الطهارة، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى قدس سره؛
50
- _____. (1418ق). التنقیح فی شرح العروة الوثقى، قم: تحت اشراف جناب آقاى لطفى؛
51
- _____. (1422ق). مبانی تکملة المنهاج، قم: مؤسسة إحیاء آثار الإمام الخوئی ره؛
52
- _____. (بیتا). معجم رجال الحدیث، بی جا: بی نا؛
53
- موسوی عاملى، محمد بنعلى. (1411ق). مدارک الأحکام، بیروت: مؤسسه آل البیت(ع)؛
54
- موسوی قزوینى، سید على. (1424ق). ینابیع الأحکام فی معرفة الحلال و الحرام، قم: دفتر انتشارات اسلامى؛
55
- میرلوحی سبزوارى، سید محمد هادى. (1418ق). إعلام الأحباء فی حرمة الغناء، قم: نشر مرصاد؛
56
- نجاشى، ابو الحسن احمد بنعلی. (1407ق). الرجال، قم: دفتر انتشارات اسلامى؛
57
- نجفى، محمد حسن. (1404ق). جواهر الکلام، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
58
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل روش امیر المؤمنین علی (علیه السلام) در قضاوت واقعه "بیت الطشت" از نظر علم تجربی
طبق آموزه های دینی، منابع روایی به عنوان عدل قرآن کریم است لذا، اعتبارسنجی سندی و متنی روایات ضرورت دارد معیار های متفاوتی دارد. یکی از سنجه های مفید در بررسی روایات علمی و تجربی، استفاده از علوم یقینی است. در بین روایات منسوب به حضرت امیرالمؤمنین علی ، قضاوت های حضرت بسیار چشمگیر است. یکی از این قضاوت ها، ماجرای «بیت الطشت» است. این حدیث، با استناد به ادله ای نظیر درد غیر قابل تحمل، اندازه ی غیرممکن و عدم جمع میان خروج زالو و دوشیزه ماندن دختر جعلی نامیده شده است. از آنجایی که اشکال وارد شده به این روایت، متنی است و فحوای آن با ادله ی علمی رد شده است، در این مقاله ادله ی مطروحه بررسی و نقد شده است و تحلیل علم تجربی به همراه استنادات وقوعی مشابه این ماجرا در نقاط مختلف دنیا بیان شده است. رویکرد مقاله انتقادی و تحلیلی است.
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12837_7a6fb19189d9f7a97b87e294b755eb61.pdf
2019-02-20
27
40
"حدیث"
"قضاوت امام علی (ع)"
"حدیث موضوع"
"بیت الطشت"
زهرا
علیمرادی
z.alimoradi@ut.ac.ir
1
دانشگاه تهران-دانشکده معارف و اندیشه اسلامی
LEAD_AUTHOR
محمدهادی
منصوری
mmh.f110@yahoo.com
2
دانشگاه معارف اسلامی
AUTHOR
زهرا
یمینی فر
yaminifar1358@yahoo.com
3
پژوهشکده علوم شناختی تهران
AUTHOR
کتابنامه
1
- بلوچ، محمد. و عالی پناه، هلن (1383). جانور شناسی(1) قسمت دوم، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور، ششم، تیر؛
2
- پاشایی راد، شاهرخ. (1384). جانور شناسی بی مهرگان، تهران: بال کبوتران، اول؛
3
- حاجی مرادلو، عبدالحمید. (1390). زیستشناسی جانوری، انتشارات پیام نور، چهاردهم؛
4
- حبیبی، طلعت. (1373). جانور شناسی عمومی، تهران: موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، اول؛
5
- حسین بنعبدالوهاب. (بیتا).عیون المعجزات، قم: مکتب الداوری، جلد یکم؛
6
- راوندى، قطب الدین. (1409ق). الخرائج و الجرائح، تصحیح محمد باقر موحد ابطحی اصفهانی، قم: مؤسسه امام مهدى(عج)؛
7
- رفیعی محمدی، ناصر. (1384).درسنامه وضع حدیث قم، انتشارات مرکز جهانی علوم اسلامی؛
8
- شوشتری محمدتقی. (1379). قضاء امیرالمومنین علی بنابیطالب(ع)،تصحیح: قیس آل قیس، تهران: معهدالعلوم الانسانیه و الدراسات الثقافیه؛
9
- شیخ صدوق. (1403ق). معانی الاخبار، قم: جامعه مدرسین، اول؛
10
- صادقی، مصطفی، (1393). «بررسی منابع روایات قضاء امیرالمؤمنین(ع)»، دو فصلنامه علمی-پژوهشی حدیث پژوهی، سال ششم، شماره دوازدهم، پاییز و زمستان، صص 239-252؛
11
- کرمی، منیژه،(1389). جانور شناسی (1) بی مهرگان، تهران: دانشگاه شاهد، ششم؛
12
- مجلسی کمرهاى، محمد باقر. (1351ش). آسمان و جهان ترجمه کتاب السماء و العالم بحار تهران: اسلامیه، اول؛
13
- مجلسی کمرهاى، محمد باقر. (1404ق). بحار الأنوار، لبنان: مؤسسة الوفاء بیروت؛
14
- معروف حسنی، هاشم. (1372).اخبار و آثار ساختگی سیری انتقادی در حدیث، ترجمه حسین صابری، مشهد: مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی، اول؛
15
- مکارم شیرازی، ناصر. (1384). کلیات مفاتیح نوین، محققان احمد قدسی، سعید داودی، قم: انتشارات امام علی بنابیطالب(ع)؛
16
ORIGINAL_ARTICLE
تأملی بر رابطه بین وحی قرآنی، وحی بیانی، حدیث قدسی و حدیث نبوی
وحی، واسطه ارتباط خداوند متعال با پیامبراکرم (ص) و حدیث نبوی، مبیّن این وحی منزَل و رابط بین پیامبراکرم (ص) با مردم است. نوشتار پیش رو که با روش توصیفی-تحلیلی و در گستره بررسی آیات و روایات مرتبط با انواع وحی فراهم شده، میکوشد تا نشان دهد طبق آیه «وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى، إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحى» و سایر آیات مشابه، نزول وحی بر پیامبر (ص)، به چهار شکل وحی قرآنی، وحی بیانی، حدیث قدسی و حدیث نبوی بوده است. نتایج پژوهش، بیانگر این است که مراد از وحی قرآنی، قرآن کریم است که از طریق وحی بر پیامبر (ص) نازل شده است. وحی بیانی، اختصاص به قرآن کریم دارد و به منظور تبیین آیات قرآن به معنای تفصیل جزئیات احکام، تخصیص عمومات و تقیید مطلقات قرآن است. ا
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12838_768d48955bdd55550d0e2671f7c722b0.pdf
2019-02-20
41
64
وحی قرآنی
وحی بیانی
حدیث قدسی
حدیث نبوی
محمد
شریفی
m.sharifi@umz.ac.ir
1
دانشگاه مازندران
LEAD_AUTHOR
فاطمه
هدایتی
f.hedayati1369@gmail.com
2
مازندران
AUTHOR
کتابنامه
1
قرآن کریم. ترجمه محمدمهدی فولادوند. (1415ق). تهران: دارالقرآن الکریم (دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی)؛
2
- ابن شهرآشوب مازندرانی، محمد بنعلی. (1379ق). المناقب، قم: موسسه العلامه للنشر؛
3
- ابن منظور، محمد بنمکرم. (1414ق). لسان العرب، چاپ سوم، بیروت: دار صار؛
4
- ابن فارس، احمد بنفارس. (1423ق). معجم مقاییس اللغة، بیجا؛
5
- ابوالفتوح رازی، حسین بنعلی. (1352). روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، تصحیح محمدحسن شعرانی، تهران: اسلامیه؛
6
- ابوشهبه، محمد. (1403ق). الوسیط فی علوم و مصطلح الحدیث، قاهره؛
7
- اعظمی، محمد ضیاء الرحمن. (1420ق). معجم مصطلحات الحدیث ولطائف الأسانید، اضوء السلف: الطبعة الاولی؛
8
- بانوى اصفهانى، سیده نصرت امین. (1361). مخزن العرفان در تفسیر قرآن، تهران: نهضت زنان مسلمان؛
9
- بقاعی، علی نایف. (1419ق). الاجتهاد فی علم الحدیث وأثره فی الفقه الاسلامی، بیروت: دارالبشائر الإسلامیة؛
10
- بیضاوی، عبدالله بنعمر. (1388). انوارالتنزیل و اسرار التأویل، مصر: مکتبة مصطفی الحلبی؛
11
- تقی پور، حسین. (1389). در آمدی بر علوم قرآن، تهران: تلاوت (سازمان دارالقرآن الکریم)؛
12
- تهانوی، محمد بنعلی. (1996م). کشاف اصطلاحات الفنون والعلوم، بیروت: مکتبه لبنان ناشرون؛
13
- جرجانی، علی بنمحمد. (1405ق). کتاب التعریفات، بیروت: چاپ ابراهیم ابیاری؛
14
- جعفری، یعقوب. (1382). «حدیث قدسی چیست»، درسهایی از مکتب اسلام، شماره 11: صص21-26؛
15
- جوادی آملی، عبدالله. (1390). تفسیر موضوعی قرآن کریم (وحی و نبوت در قرآن)، جلد 3، چاپ پنجم، قم: مرکز نشر إسرا؛
16
- _____. (1391). تفسیر موضوعی قرآن کریم (سیرۀ رسول اکرم(ص) در قرآن)، جلد 8، چاپ نهم، قم: مرکز نشر إسرا؛
17
- جوهری، اسماعیل بنحماد. (1407ق). الصحاح، تاج اللغة و صحاح العربیة، تحقیق احمد عبدالغفور العطار، بیروت: لبنان، دارالعلم للملایین؛
18
- دارمی، عبداللّه بنعبدالرحمان. (بیتا). سنن الدارمی، دمشق: چاپ محمداحمد دهمان؛
19
- دهخدا، علی اکبر. (1377). لغتنامه دهخدا، تهران: انتشارات و چاپ دانشگاه تهران؛
20
- رازی، فخرالدین. (1415ق). مفاتیح الغیب، بیروت: دارالإحیاء التراث العربی؛
21
- راغب اصفهانی، حسین بنمحمد (1412ق)، المفردات فی غریب القرآن، دمشق بیروت: دارالعلم الدار الشامیة؛
22
- رامیار، محمود. (1369). تاریخ قرآن (رامیار)، چاپ سوم، تهران: امیرکبیر؛
23
- رهنما، زین العابدین. (1368). ترجمه و تفسیر رهنما، تهران: موسسه تحقیقات و نشر معارف اهلبیت(ع)؛
24
- سعیدی روشن، محمدباقر. (1378). وحیشناسی، تهران: دانش و اندیشه معاصر؛
25
- سیوطی، جلالالدین. (1404ق). الدرالمنثور فی تفسیر المأثور، قم: کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی؛
26
- _____. (1996م). تدریب الراوی فی شرح تقریب النواوی، تحقیق احمد عمر هاشم، بیروت: دار الکتب العربی؛
27
- شبّر حسینی، عبدالله بنمحمدرضا. (1242ق). جامع المقال، بی جا؛
28
- صبحی صالح. (1363). علوم الحدیث و مصطلحه، قم: منشورات رضی؛
29
- صدوق، محمد بنعلى. (1413ق). من لا یحضره الفقیه، چاپ دوم، قم، دفتر انتشارات اسلامی؛
30
- صفار، محمد بنحسن. (1404ق). بصائرالدرجات فی فضائل آل محمد صلیالله علیه، قم: مکتبة آیة الله المرعشی النجفی؛
31
- طباطبایی، سیدمحمدحسین. (1375). قرآن در اسلام، چاپ هشتم، قم: دفتر انتشارات اسلامی؛
32
- _____. (1417ق). المیزان فی تفسیرالقرآن، چاپ پنجم، قم: دفتر انتشارات اسلامی؛
33
- طبرسی، فضل بنحسن. (1377(. تفسیر جوامع الجامع، تهران: انتشارات دانشگاه تهران؛
34
- _____. (1379). مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تصحیح سید هاشم رسولی محلاتی، بیروت: دارالإحیاء التراث العربی؛
35
- طریحی، فخرالدین بنمحمد. (1375). مجمع البحرین، چاپ سوم، تهران: مرتضوی؛
36
- طوسی، محمد بنحسن. (1379). التبیان فی تفسیر القرآن، تصحیح حبیب قیصر العاملی، نجف: مکتبه القصیر؛
37
- عابدی، احمد. (1387). «وحی قرآنی و وحی بیانی»، اندیشه نوین دینی، سال چهارم، شماره 13: 49-62؛
38
- عاملى، بهاء الدین محمد بنحسین. (1390ق). الوجیزة فی علم الدرایة، محقق، مصحح، احمدیان، مرتضى، قم: کتابفروشى بصیرتى؛
39
- عسگری، سید مرتضی. (1387). بر گستره کتاب و سنت، مترجم: محمد جواد کرمی، موسسه علمی فرهنگی علامه عسگری؛
40
- عیاشى، محمد. (1411ق). تفسیر العیاشى، بیروت: مؤسسه اعلمى؛
41
- فراهیدی، خلیل بناحمد. (1410ق). کتاب العین، چاپ دوم، قم: انتشارات هجرت؛
42
- قاسمی، محمّد جمال الدین. (1399ق). قواعد التحدیث فی مصطلح الحدیث، بیروت:دار الکتب العلمیة؛
43
- قرشی، سید علی اکبر. (1371). قاموس قرآن، چاپ ششم، تهران: دارالکتب الإسلامیة؛
44
- قفاری، ناصربن عبداللّه. (1994). اصول مذهب الشیعة الامامیة الاثنی عشریة، بی جا؛
45
- کرمانی، محمد بنیوسف. (1401ق). صحیح ابیعبداللّه البخاری بشرح الکرمانی، بیروت؛
46
- کریمی، مصطفی. (1387). وحی شناسی، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی؛
47
- مامقانی، عبدالله بنمحمد. (1411ق). مقباس الهدایة فی علم الدرایة، موسسه آل البیت؛
48
- مجلسی، محمدباقر. (1403ق). بحارالانوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، بیروت: دارالإحیاء التراث العربی؛
49
- مدیرشانهچی، کاظم. (1364). درایة الحدیث، قم مرکز نشر اسلامی؛
50
- مروتی، سهراب. (1381). پژوهشی پیرامون تفسیر قرآن، تهران: نشر رمز؛
51
- معرفت، محمد هادی. (1415ق). التمهید فی علوم القرآن، قم: موسه نشر اسلامی، دوم؛
52
- معین، محمد. (1384). فرهنگ فارسی معین، یک جلدی کامل، تهران: ساحل؛
53
- مفید، محمدبن محمد. (1413). اوائل المقالات، قم: چاپ ابراهیم انصاری؛
54
- مکارم شیرازی، ناصر. (1374). تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الإسلامیة؛
55
- مناوی حدادی، عبدالرئوف. (1356ق). فیض القدیر شرح الجامع الصغیر، مصر: مکتبه التجاریه الکبری؛
56
- مؤدب، سید رضا. (1388). تاریخ حدیث، قم: جامعة المصطفی العالمیة؛
57
- _____. (1378). علم الحدیث (پژوهشی در مصطلح الحدیث یا علم الداری)، ترجمه مولفین، قم: احسن الحدیث؛
58
- میرداماد، محمد باقر بنمحمد. (1311ق). رواشح السماویه فی شرح الأحادیث الإمامیة، قم: دارالخلافة؛
59
- نجف زاده، علیرضا. (1387). «صور و مراتب وحی الهی»، اندیشه نوین دینی، سال 4، شماره 13: 63-108؛
60
ORIGINAL_ARTICLE
تجلی ایمان در اعضا وجوارح انسان در روایت امام صادق (علیه السلام)
در این مقاله ضمن بیان چیستی ایمان و مراحل آن، با بهره گیری از یک روایت امام صادق(ع) در اصول کافی، به بررسی وظایف ایمانی اعضاء و جوارح انسان و عملکرد هر یک از آنها پرداختهیم. . بر اساس این روایت هر کس به هر اندازه خود را متصف به این وظایف کند، به همان میزان، درجه ایمانی خود را بالا برده و هر قدر کوتاهی نماید، درجه ایمانی خود را پایین آورده است. از نوع رویکرد این روایت بدست می آید که ایمان یک حقیقت سریانی است که در تمام وجود مومن سریان دارد و در نوع عملکرد او به صورت مستقیم در همه اعضاء و جوارحش تاثیر می گذارد و برای او تعهد ایجاد می کند. در این مقاله جنبه های این تاثیر بر اساس روایت مذکور واکاوی شده است.
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12839_3b2b3ec8a26bc1418fc8fbfc29f0ba70.pdf
2019-02-20
65
85
واژگان کلیدی: ایمان
تجلی ایمان
اعضاء و جوارح
ایمان و عمل
روایت امام صادق(ع)
طیبه
کریمی
karimi.zaman.1362@gmail.com
1
دانشگاه قرآن و حدیث
AUTHOR
الهه
هادیان رسنانی
hadian.e@qhu.ac.ir
2
دانشگاه قرآن و حدیث
LEAD_AUTHOR
کتابنامه
1
- قرآن کریم؛
2
- ابن بابویه، محمد بنعلی. (1362ش). الخصال، تحقیق وتصحیح علی اکبر غفاری، قم: جامعه مدرسین، چاپ دوم؛
3
- _____.( 1378). عیون أخبار الرضا علیهالسلام، تصحیح وتحقیق مهدى لاجوردى، تهران: جهان؛
4
- ابن فارس، احمد، معجم مقاییس اللغه .(1389ق). تحقیق عبدالسلام محمدهارون، مصر، شرکة و مکتبة و مطبعة الحلبی؛
5
- انصاری، خواجه عبدالله. (1388). صد میدان، بررسی تصحیح متن و توضیحات: سهیلا موسوی، تهران، زوار؛
6
- جفعریان، رسول. (1371ش). مرجئه تاریخ و اندیشه، قم، نشر خرم؛
7
- خیاط، علی. (1392ش). تجلی قرآن در نیایش معصومان، مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی؛
8
- راغب اصفهانی، حسینبنمحمد. (1412ق). مفردات الفاظ القرآن، صفوان عدنان داودی، بیروت دمشق: نشردارالقلم الدارالشامیة، چاپ اول؛
9
- راستگو، سید محمد. ( 1376ش). تجلی قرآن و حدیث در شعر فارسی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی(سمت)؛
10
- شیخ حر عاملی، محمد بنحسن. (1409ق). وسائل الشیعه، قم: موسسه آل البیت(ع)، چاپ اول؛
11
- صادقی تهرانی، محمد. (1365ش). الفرقان فی تفسیرالقران بالقران، قم:انتشارات فرهنگ اسلامی، چاپ دوم؛
12
- طباطبایی، سیدمحمد حسین. (1417ق). المیزان فی تفسیرالقرآن، قم: دفتر انتشارات جامعه مدرسین حوزه قم، چاپ پنجم؛
13
- طباطبایی نجفی، سید مرتضی. (1412ق). رساله سیر و سلوک منسوب به بحرالعلوم، مقدمه وشرح سید محمد حسین حسینی طهرانی، مشهد: انتشارات علامه طباطبایی؛
14
- عبدالباقی، محمد فواد. (1383ش). المعجم المفهرس لالفاظ القرآن الکریم، قم : نوید اسلام، چاپ نهم؛
15
- فراهیدى، خلیل بنأحمد. (1409ق). کتاب العین، قم: نشر هجرت، چاپ دوم؛
16
- کلینی، محمدبن یعقوب. (1429ق). الکافی(ط-الحدیث)، محقق دار الحدیث، قم: دارالحدیث، چاپ اول؛
17
- مجلسی،محمدباقربن محمد تقی. ( 1404ق). مرآةالعقول فی شرح اخبار آل الرسول، سید هاشم رسول محلاتی، تهران: دارالکتاب الاسلامیة، چاپ دوم؛
18
- مازندرانی، محمد صالحبن احمد. (1382ق). شرح کافی الاصول والروضة، ابوالحسن شعرانی، تهران: المکتبة الاسلامیة، چاپ اول؛
19
- مصباح یزدی، محمد تقی. (1392ش). آیین پرواز، تلخیص: جواد محدثی، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى، چاپ هفتم؛
20
- مغنیه، محمدجواد. (1424ق). الکاشف، تهران: دارالکتاب الاسلامیه، چاپ اول؛
21
- مصطفوى، حسن. (1430ق). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، بیروت-قاهره-لندن: دارالکتب العلمیة-مرکز نشر آثار علامه مصطفوی، چاپ سوم؛
22
- نورى، حسین بنمحمد تقى. (1408ق). مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، قم: مؤسسة آل البیت علیهم السلام، چاپ اول.
23
ORIGINAL_ARTICLE
«زیارت غدیریه» از منظر روش تفسیری «مصداقیابی»
زیارت غدیریه از زیارات مشهور و معتبر شیعه میباشد که در برخی کتابهای ادعیه و زیارات، با سند معتبر از امام هادی (ع) نقل گردیده است. در این زیارت، 50 آیه از قرآن کریم تجلّی یافته است. پرسش پژوهش حاضر این است که آیات مذکور در زیارت غدیریه، چه مصادیقی دارند و چه حوزههایی را شامل میشوند؟ این مقاله در صدد است با اتّخاذ روش توصیفی- تحلیلی، ضمن بررسی سندی زیارت غدیریه، با استناد به محتوای زیارت و روایات تفسیری فریقین، مصداق آیات این زیارت را شناسایی نماید. بررسیها نشان می-دهد وثاقت تمامی رجال سلسله سند و قوت محتوایی زیارت، نشان از صحیح بودن زیارت دارد. بسیاری از آیات تجلی یافته در این زیارت در حوزه ولایت امام علی (ع) هستند که با بررسی آنها میتوان گفت امام علی(ع) در مصداق برخی آیات، با برخی اولیای الهی و مؤمنان شریک است؛ مصداق برخی آیات نیز منحصر به امیرالمؤمنین علی(ع) است.
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12840_3bb071afb56f6b312151ee9a15e39690.pdf
2019-02-20
86
108
امام علی (ع)
زیارت غدیریه
روش تفسیری
مصداقیابی
میثم
خلیلی
meysam.khalili1370@gmail.com
1
مدرس دانشگاه
LEAD_AUTHOR
سید عبدالله
اصفهانی
sm.khalili1370@chmail.ir
2
معاونت آموزشی دانشکده علوم قرآنی آمل
AUTHOR
سیده فاطمه
حسینی
fatemehhosseini113@gmail.com
3
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد
AUTHOR
- قرآن کریم؛
1
- آلوسی، سیّد محمود. (1415ق). روحالمعانی فی تفسیر القرآنالعظیم، بیروت: دارالکتبالعلمیة؛
2
- ابنابیحاتم، عبدالرحمنبنمحمد. (1419ق). تفسیرالقرآنالعظیم، ریاض: مکتبة نزارالباز؛
3
- ابنشهرآشوب، محمدبنعلی. (1379). مناقبآلابیطالب(ع)، 4 جلد، قم: علامه؛
4
- ابنمشهدی، محمدبنجعفر. (1419ق). المزارالکبیر، تحقیق جواد قیومی اصفهانی، 1 جلد، قم: دفتر انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛
5
- ابوالفتوح رازی، حسینبن علی. (1408ق). روضالجنان و روحالجنان فی تفسیرالقرآن، 20 جلد، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی؛
6
- ابو یعلی موصلی، احمد بنعلی. (بیتا). مسند ابویعلی، دمشق: دارالمأمون للتراث؛
7
- استرآبادی، علی (1409ق). تأویلالآیاتالظاهرة فی فضائلالعترةالطاهرة، قم: جامعةالمدرسین فیالحوزة العلمیة بقم؛
8
- بلخی، مقاتلبن سلیمان. (1423ق). تفسیر مقاتلبن سلیمان، 5 جلد، بیروت: دارإحیاءالتراثالعربی؛
9
- بیضاوی، عبداللهبن عمر. (1418ق). أنوارالتنزیل وأسرارالتأویل، بیروت: دارإحیاءالتراثالعربی؛
10
- ترمذی، محمّد بنعیسی. (1403ق). سنن ترمذی، بیروت: دارالفکر؛
11
- ثعلبی، احمدبن محمّد. (1422ق). الکشف و البیان فی تفسیرالقرآن، 10 جلد، بیروت: دارإحیاء التراثالعربی؛
12
- جوادی آملی، عبدالله. (1378ش). تفسیر تسنیم، چاپ اوّل، قم: مرکز نشر اسراء؛
13
- حسکانی، عبیدالله بنعبدالله. (1411ق). شواهدالتنزیل لقواعدالتفضیل، 3جلد. تهران: وزارت ارشاد اسلامی؛
14
- خویی، ابوالقاسم. (1992م). معجم رجالالحدیث، بیجا: مرکز نشر ثقافةالإسلامیة؛
15
- رستمی، علیاکبر. (1380). آسیبشناسی و روششناسی تفسیر معصومان علیهمالسلام، بیجا، کتاب مبین؛
16
- زمخشری، جارالله محمود بنعمر. (1407ق). تفسیر الکشاف، بیروت: دارالکتب العلمیة؛
17
- سمرقندی، نصربن محمّد. (1416ق). تفسیر بحرالعلوم، بیروت: دارالفکر؛
18
- سیوطی، جلالالدین عبدالرحمن. (1404ق). الدرالمنثورفیتفسیرالمأثور، قم، کتابخانه آیتالله مرعشینجفی؛
19
- شهید اوّل، محمد بنمکی. (1410ق). المزار فی کیفیة زیاراتالنبی و الأئمهة علیهمالسلام، قم: مؤسسه امام مهدی (عج)؛
20
- طباطبایی، سیدمحمدحسین. (1374ش). ترجمه تفسیر المیزان،ترجمه محمّدباقر موسوی، 20 جلد، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛
21
- طبرانی، سلیمانبن احمد. (2008م). تفسیرالقرآنالعظیم، اردن: دارالکتابالثقافی؛
22
- طبرسی، فضلبن حسن. (1372ش). مجمعالبیان فی تفسیرالقرآن، تصحیح فضلالله یزدی، 10 جلد، تهران: ناصرخسرو؛
23
- طبری، محمّدبن جریر. (1412ق). جامعالبیان عن تأویل آیالقرآن، بیروت: دارالمعرفة؛
24
- طوسی، محمّدبنحسن. (بیتا). التبیانفیتفسیرالقرآن، بیروت: دارإحیاءالتراثالعربی؛
25
- _____. (1373). رجالالطوسی، قم: مؤسسةالنشر الإسلامی؛
26
- علویمهر، حسین. (1381). روشها و گرایشهای تفسیری، قم، اسوه؛
27
- عیاشی، محمد بنمسعود. (1380). تفسیر عیاشی،تهران: چاپخانه علمیه؛
28
- فرات کوفی، فراتبنابراهیم. (1410ق).تفسیر الفراتالکوفی، تهران: وزارت ارشد اسلامی؛
29
- فخر رازی، محمّد بنعمر. (1420ق). تفسیر الکبیر أو مفاتیحالغیب، بیروت: دار إحیاء التراث العربی؛
30
- قمی، علیبن ابراهیم. (1363ق). تفسیر قمی، 2 جلد، تحقیق: طیب موسوی جزایری، قم: دارالکتاب؛
31
- قمی، شیخعباس. (1383ق). هدیةالزائرین و بهجةالناظرین، قم: مؤسسه سبطین؛
32
- کلینی، محمد بنیعقوب. (1363ق). اصول کافی، تهران: دارالکتب الإسلامیة؛
33
- گنابادی، سلطانمحمّد. (1408ق)، تفسیر بیانالسعادة فی مقاماتالعبادة، بیروت: مؤسسةالأعلمی للمطبوعات؛
34
- مامقانی، عبداللهبن محمد حسن. (1352)، تنقیحالمقال فی علمالرجال، نجف: چاپخانه مرتضویه؛
35
- مجلسی، محمدباقر. (1403ق)، بحارالأنوار، بیروت: دارإحیاء التراث العربی؛
36
- _____. (1423ق)؛ زادالمعاد- مفتاحالجنان، بیروت: مؤسسةالأعلمی؛
37
- مغنیه، محمدجواد. (1424ق). تفسیر الکاشف، قم: دارالکتابالاسلامی؛
38
- میبدی، احمد بنمحمّد. (1371ش). کشفالأسرار و عدّةالأبرار، تهران: امیر کبیر؛
39
- ناصح، علی احمد. (1387). اعتبار و کاربرد روایات تفسیری، قم، بوستان کتاب (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه)؛
40
- نجاشی، احمد بنعلی. (1416ق). رجالالنجاشی، قم: مؤسسه نشر اسلامی؛
41
- نصیری، علی. (1385). رابطه متقابل کتاب و سنت، تهران، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و ارشاد.
42
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی سندی و دلالی روایات نبوی متضمن مذمت بنی امیه در منابع عامه
روایات متضمن مذمت خاندان اموی در منابع عامه تلاش های پر دامنه ای را از سوی منتسبین به جریان سلفی گری در راستای دفاع از ساحت ایشان رقم زده است.در این میان روایاتی پر شمار با مضامین یکسان و الفاظ مختلف بیان شده که بر اساس مفاد آن در پی رویای صادقه پیامبر اکرم(ص)آیاتی از قرآن کریم در مذمت بنی امیه نازل شده است.نوشتار حاضر ،متکفل بررسی صحت سندی و قوت دلالی روایات مذکور است.در این میان برخی مفسران سلف گرا همچون طبری و ابن کثیر ضمن واگذاشتن روایات واجد اسناد مقبول تلاش نموده اند با خدشه در متن و دلالت روایات به اثبات ضعف متنی آنها اقدام نمایند اما در وصول به این هدف توفیقی نیافته اند.از طرفی دیگر مفسرانی چون عزت دروزه و ابن عاشور همسو با ابن کثیر و طبری کوشیده اند تا تلازم نا استورای متن روایات و موضوع بودن آنها را اثبات نمایند.
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12841_800911b1f4de405d3b2919d455a01e2c.pdf
2019-02-20
109
128
روایات نبوی
بنی امیه
منابع عامه
حمید
ایماندار
hamidimandar@yahoo.com
1
فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
- آلوسی، سیدمحمود. (1415). روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، بیروت، دار الکتب العلمیة؛
1
- ابنأثیر، عزالدین. (1415). أسد الغابة فی معرفة الصحابة، محقق: علی محمد معوض، عادل أحمد عبد الموجود، بی جا: دار الکتب العلمیة، چاپ اول؛
2
- ابنجزى، غرناطى محمد بناحمد. (1416). التسهیل لعلوم التنزیل، بیروت: دارالارقم بنابىالارقم؛
3
- ابنعاشور، محمدطاهر. (1984م). التحریر و التنویر، تونس: الدارالتونسیه؛
4
- ابنعساکر أبوالقاسم علی بنالحسن. (1415). تاریخ دمشق، دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع؛
5
- ابنعطیه اندلسى، عبدالحق بنغالب. (1422). المحرر الوجیز فى تفسیر الکتاب العزیز، بیروت: دارالکتب العلمیة، چاپ اول؛
6
- ابنکثیر، عمادالدین اسماعیل بنعمر. (1408). البدایة و النهایة، تحقیق علی شیری، بیروت: دار احیاء التراث؛
7
- ابنکثیر، عمادالدین اسماعیل بنعمر. ( 1998م). تفسیر القران العظیم، بیروت: دار الکتب العلمیة،
8
- ابوحیان، محمد بنیوسف. (1420). البحر المحیط فى التفسیر، بیروت: دار الفکر؛
9
- البانی، محمد ناصرالدین. (1998م). ضعیف سنن الترمذی، ریاض: مکتبة المعارف؛
10
- بغدادی، خطیب. (1417). تاریخ بغداد، تحقیق: عبدالقادرعطا، بیروت: دارالکتب العلمیة، چاپ اول؛
11
- بغوى، حسین بنمسعود. (1420). معالم التنزیل فى تفسیر القرآن، تحقیق عبدالرزاق المهدى، بیروت: داراحیاء التراث العربى، چاپ اول؛
12
- البوصیری، أحمد بنابیبکر بنإسماعیل. (1998م)، اتحاف الخیرة المهرة بزوائد المسانید العشرة، ریاض: مکتبه الرشد؛
13
- الترمذی، محمد. (1403). سنن الترمذی، بیروت: دارالفکر؛
14
- حاکم نیشابوری، محمد بنعبدالله أبوعبدالله. (1411ق). المستدرک على الصحیحین، بیروت: دارالکتب العلمیة، الطبعة الأولى؛
15
- دروزة، محمد عزت. (1383ق). التفسیر الحدیث، قاهره: دار إحیاء الکتب العربیة؛
16
- ذهبی، شمس الدین. (بیتا). میزان الاعتدال فی نقد الرجال، بیروت: دارالمعرفة؛
17
- الزبیری ،علی محمد. (1987م). ابنجزی و منهجه فی التفسیر، دمشق: دارالقائم؛
18
- سمرقندی ، نصر بنمحمد بناحمد. (بیتا). تفسیر بحر العلوم، بی جا؛
19
- سیوطی، جلال الدین. (بیتا). تاریخ الخلفاء، بیروت: دار صادر؛
20
- سیوطی، جلال الدین. (بیتا) .الخصائص الکبری، بیروت: دارالکتب العلمیة؛
21
- سیوطى ،جلال الدین. (1404). الدر المنثور فى تفسیر المأثور، قم: کتابخانه آیتالله مرعشى نجفى؛
22
- شوکانی، محمد بنعلی. (1414). فتح القدیر، دمشق: دار ابنکثیر؛
23
- طبری، ابن جریر. (1412). جامع البیان فی تاویل القرآن، بیروت: دار المعرفة؛
24
- فخرالدین رازى، ابوعبدالله محمد بنعمر. (1420). مفاتیح الغیب، بیروت: دار احیاء التراث العربى، چاپ سوم؛
25
- قاسمى، محمد جمال الدین. (1418ق). محاسن التاویل، تحقیق محمد باسل عیون السودت عبدالسلام عبدالشافى محمد، بیروت: دار الکتب العلمیة، چاپ اول؛
26
- قرطبی، محمد بناحمد. (1364ش) .الجامع لأحکام القرآن، تهران: انتشارات ناصر خسرو؛
27
- عسقلانی، ابن حجر. (بیتا). تهذیب التهذیب، بیروت: دار صادر؛
28
- عسقلانی،ابن حجر. (1421ق). تقریب التهذیب، الریاض: دارالعاصمه؛
29
- متقی هندی، علاء الدین علی. (بیتا). کنزالعماّل فی سنن الأقوال و الأفعال، بیروت: موسسة الرسالة؛
30
- مقاتل بنسلیمان. (1423ق). تفسیر مقاتل بنسلیمانبلخى، تحقیق عبدالله محمود شحاته، بیروت: دار إحیاء التراث، چاپ اول؛
31
- هیثمی، شهابالدین ابیالعباس أحمد بنحجر. (بیتا). تطهیر الجنان و اللسان عن الخطور و التفوه بثلب سیدنا معاویة بنابیسفیان، بیجا؛
32
- هیثمی، علی بنابیبکر. (1422ق). مجمع الزوائد و منبع الفوائد، بیروت: دارالکتب العلمیة؛
33
- الوادعی، مقبل بنهادی. (2004م). الصحیح المسند من أسباب النزول، مکتبة صنعاء الأثریة.
34