%0 Journal Article %T مهارت‌های ارتباطی در «نهج البلاغه» %J نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه %I دانشگاه قرآن و حدیث %Z ۲۳۲۲-۳۸۲۰ %A پیروز فر, سهیلا %A سید زاده, زهرا %A محمد آبادی, مهتاب خیر السادات %D 2010 %\ 06/22/2010 %V 6 %N شماره 10-11 %P 256-281 %! مهارت‌های ارتباطی در «نهج البلاغه» %K نهج ‌البلاغه %K مهارت‌های ارتباطی %K روابط بین فردی %K ارتباط مؤثر %R %X ارتباط به مثابۀ فرایندی برای تبادل اطلاعات و انتقال مفاهیم، در زندگی انسان‌ها نقش مهمی دارد. لازمۀ برقراری ارتباط موفق، داشتن مهارت‌ها و توانایی‌هایی است که به فرد کمک می‌کند تا به طور کلامی و غیر ‌کلامی، افکار، عقاید، خواسته­ها و هیجان‌های خود را ابراز، و هنگام نیاز، از دیگران کمک و راهنمایی درخواست کند. از آن جا که دستیابی به تمام ابعاد وجودی انسان کاری دشوار است، بهره‌گیری از گفتار و کردار پیامبر اکرمŒ و اهل ‌بیت‰ که از علم الهی برخوردارند، در چگونگی برقراری ارتباط درست، راه‌گشاست.  امام علی† در سخنان خود، روش سالم و عملی زندگی اجتماعی و برقراری رابطۀ مطلوب در جهت کسب رضایت پروردگار را ارائه کرده­اند. در این پژوهش، مهارت‌های ارتباطی از جمله سخن گفتن، گوش کردن، نفوذ، تقویت، مهرورزی، مشاهده، پرسش، افشای خود و ارائۀ اطلاعات، از دیدگاه امام† تجزیه و تحلیل شده است. محوری‌ترین موضوع در زمینۀ مهارت­های ارتباطی از دیدگاه امام† جلب رضایت خدای متعال و رسیدن به تعالی و کمال است.   %U