per
دانشگاه قرآن و حدیث
نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه
۲۳۲۲-۳۸۲۰
23223820
2015-02-20
9
18
5
26
12396
ویژگیها و مصداق روحالقدس در قرآن و حدیث
کاوس روحی برندق
k.roohi@modares.ac.ir
1
علی حاجی خانی
ali.hajikhani@modares.ac.ir
2
علی بید سرخی
bidsorkhyali@yahoo.com
3
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس
در قرآن کریم و روایات اهلبیت: از حقیقتی به نام «روحالقدس» سخن رفته است. مفسّران و شارحان حدیث، هرکدام بر اساس استدلالهای مختلف، دیدگاههای متعددی پیرامون ویژگیها و مصادیق آن بیان داشتهاند. مقالۀ حاضر با هدف بررسی این دیدگاهها و نمایاندن دیدگاه جامع پیرامون مصداق روحالقدس در آیات و روایات و آثار بهرهمندی از آن به نگارش درآمده و به این نتیجه دست یافته است که روحالقدس در آیات و روایات بر دو مصداق: جبرئیل امین7 و روح قدسی انبیا و معصومان: اطلاق شده است که در صورت مصداق اول، فرشته اعظم خدای متعال و نازلکنندۀ قرآن بر پیامبر اکرم 9است و در صورت دوم، مرتبهای از مراتب روح انسانی است که مبدأ علم، عصمت و انجام معجزات در انبیا و معصومان7 است.
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12396_4d2e644643425e9f7f40e53c35f2d675.pdf
روحالقدس
جبرئیل
مراتب روح انسانی
قرآن
حدیث
per
دانشگاه قرآن و حدیث
نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه
۲۳۲۲-۳۸۲۰
23223820
2015-02-20
9
18
27
51
12397
گونههای مواجهه اهلبیت علیهم السلام با روایات سایر فرق اسلامی
رسول محمد جعفری
rasulmohamadjafari@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد
بعد از رحلت پیامبر9 جریانهای فکری و کلامی متعدد شکل گرفتند. چهار فرقه خوارج، مرجئه، معتزله و اهل حدیث، از مهمترین این جریانها بودند. از جمله منابع عقاید آنها روایات نبوی9 بود. این روایات گاه به تحریف لفظی و تبیین ناصواب مبتلا شدند و گاه به وضع گرفتار آمدند. اهلبیت: در مواجهه با چنین روایاتی که مستمسک عقاید جریانهای فکری و کلامی بود، به مواجهه پرداختند و به طور مستقیم یا غیرمستقیم گاه مواضع تحریف روایات را برمینمودند، گاه با تبیین صحیح روایات، سوء برداشتها را میزدودند و گاه با استناد به ادله عقلی و نقلی، جعلی بودن حدیث را نشان میدادند.
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12397_ab12b22eb98ce7e8acd8a5485c18495d.pdf
روایات کلامی
اهلبیت
فرقهها
per
دانشگاه قرآن و حدیث
نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه
۲۳۲۲-۳۸۲۰
23223820
2015-02-20
9
18
51
76
12398
مفهوم شناسی نور بودن خداوند با تکیه بر روایات تفسیری فریقین
معصومه یوسف پور
yosefi114@gmail.com
1
آموزشیار دانشگاه قرآن و حدییث
نور اسمی از اسمای حسنای خداوند و نام یکی از سورههای قرآن کریم و از کلماتی است که در قرآن و احادیث بر مصادیق گوناگونی اطلاق شده است. گرچه این مصادیق متعددند، ولی وجود ویژگی خاصی در آن مصادیق سبب نامگذاری نور به آنان میباشد. مشهورترین آیهای که در قرآن کریم بحث نور را مطرح کرده است آیه 35 سوره نور است که واژۀ نور در آن پنج مرتبه به کار رفته است. در طلیعه این آیه خداوند نور آسمانها و زمین معرفی شده است Gاللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِF. مفسران، متکلمان، محدثان، فیلسوفان و عارفان دیدگاههای گوناگونی در خصوص معنای آن مطرح کردهاند؛ اما مهمترین دیدگاه در زمینه نور بودن خداوند بر اساس روایات تفسیری فریقین، هدایتگری خداوند است.
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12398_85f17a3d5c74eec246bbf3918a2cea51.pdf
نور
مفهوم شناسی نور
روایات تفسیری
آیة النور
فریقین
per
دانشگاه قرآن و حدیث
نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه
۲۳۲۲-۳۸۲۰
23223820
2015-02-20
9
18
77
100
12399
تحلیل تطبیقی نامههای امام علی علیه السلام به معاویه با آیات نفاق قرآن
محمد حسن کفش کنان
1
مهدی مردانی
mardani1400@gmail.com
2
کاشناس ارشد رشته نهج البلاغه دانشگاه قرآن و حدیث
عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث
یکی از متون درخور توجه در سیره سیاسی امام علی7، مکاتبات حضرت با معاویه است. از سوی دیگر شماری از آیات قرآن درباره منافقان نازل شده که دارای سبک و ادبیاتی متفاوت با دیگر آیات است. این پژوهه کوشیده است تا با بررسی تطبیقی بین این دو منبع، میزان همسویی کلام امام علی7 خطاب به معاویه را با آیات قرآن درباره منافقان سنجیده و ارتباط آن دو را با رویکردی متنشناختی مورد ارزیابی قرار دهد. نتایج این تحقیق نشان میدهد که در اکثر موارد سبک کلام امام علی7 موافق سبک کلام پروردگار بوده و تعابیر و مضامین بهکار رفته در هر دو منبع، از هماهنگی قابلتوجهی برخوردار بوده است. این سازگاری از یکسو، نشانگر پیوند تنگاتنگ قرآن و نهج البلاغه و در نتیجه وثاقت کلام امام علی7 است و از دیگر سو، گواه روشنی بر چهره منافقانه معاویه به شمار میرود.
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12399_43e4653926599342ca522e140cf8ecaf.pdf
رابطه قرآن و نهج البلاغه
سبکشناسی نهج البلاغه
مکاتبات امام علی و معاویه
منافق در قرآن
معاویه در نهج البلاغه
per
دانشگاه قرآن و حدیث
نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه
۲۳۲۲-۳۸۲۰
23223820
2015-02-20
9
18
101
122
12400
گونهشناسی تطبیقی عذاب برزخی و اخروی از نگاه روایات تفسیری
مجید مرادی
zakhmesineh135@gmail.com
1
کارشناسی ارشد
برزخ و آخرت، هم قرارگاه انسانهایی است که مسیر قرب الهی و کمال را پیموده، به سعادت نایل میگردند؛ و هم قرارگاه آنانی است که از بن دگی خدا روی برتافته، راه گنهکاری و زشتکاری را در پیشگرفته و دچار کیفر الهی میشوند. این پژوهش عهدهدار گونهشناسی تطبیقی عذابهای روحانی و جسمانی در برزخ و آخرت، آنهم از دیدگاه روایات و تفاسیر است. از برجستهترین نتایج پژوهش حاضر این است که سطح عذاب در عالم برزخ نسبت به آخرت از شدت کمتری برخوردار است و مشمولان عذاب الهی دریک دستهبندی منظم قرار میگیرند. این مقاله به روش توصیف و تحلیل محتوای آیات قرآن کریم و روایات اهلبیت: نگاشته شده است.
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12400_da8e95ad9416c83b2d6f42e03bdbad6f.pdf
عذاب
برزخ
آخرت
روایات تفسیری
per
دانشگاه قرآن و حدیث
نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه
۲۳۲۲-۳۸۲۰
23223820
2015-02-20
9
18
123
142
12401
بررسی تطبیقی خلیفة اللهی انسان در اهم تفاسیر فریقین
زینب صفری پور
saghi_z1@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد کرمان
این پژوهش عهدهدار بررسی تطبیقی اهم نظرات برخی مفسران شیعه و اهل سنت درباره خلیفة اللهی انسان است. شفافترین آیه در این زمینه، آیه سیام سوره مبارکه بقره است. خلیفة اللهی انسان همان جانشینی آدمی در زمین است که نشانه برترین موجودات و واسطه فیض میان خالق و مخلوق است. این مقام شایسته افرادی است که با اختیار عاشقانه خود بتوانند مُظهر اسمای الهی شوند که خداوند آنان را به مقام خلیفة اللهی منصوب مینماید. مفسران فریقین به خلافت الهی انسان کامل، هم از جهت تشریعی و هم از جهت تکوینی اذعان دارند. مفسران در بیان مصادیق خلیفة الله با یکدیگر اختلاف نظر دارند. اهل سنت پیامبران الهی را جانشینان خداوند میدانند اما شیعه علاوه بر پیامبران الهی ائمه معصوم: را نیز جانشینان و خلفای الهی ذکر مینمایند.
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12401_1c4901371f060bc102d2785901f13d2b.pdf
انسان
تفسیر
خلیفة الله
سنی
شیعه
per
دانشگاه قرآن و حدیث
نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه
۲۳۲۲-۳۸۲۰
23223820
2015-02-20
9
18
143
160
12402
جایگاه حدیثی احمد بن ابیزاهر و درونمایههای روایات وی
سید مصطفی مطهری
s.mostafa12@gmail.com
1
پژوهشگر دار الحدیث
احمد ابن ابیزاهر از عالمان متقدم امامیه و از چهرههای حدیثی مدرسه قم است که دارای نگارشهایی با رویکرد حدیثی ـ کلامی است. اگر چه حجم اطلاعات و روایات بر جای مانده از وی اندک است و کتابهای او در اختیار ما نیست، با این همه گردآوری مجموعه روایاتش از منابع متقدم شیعی میتواند به بازیابی بخشی از میراث علمی او منجر شود. در پژوهش حاضر تلاش شده تا محتوای کتابی از ابیزاهر با عنوان «صفة الرسل و الأنبیاء و الصالحین» بازسازی شود. شواهد گوناگونی همانند نقل به مضمون و یا نقل به اسانید دیگر در منابع شیعی، حاکی از صحتِ حداقل بخشِ بر جای مانده از روایات وی میباشد.
https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12402_36f15b5a65904ff19f130b788f606908.pdf
ابن ابیزاهر
روایات کلامی
امامت
بازیابی مصادر کهن