@article { author = {میر شفیعی, سید روح الله}, title = {بررسی معاد جسمانی قرآنی ـ حدیثی از دیدگاه مکتب خراسان}, journal = {نیم سالنامه علمی-ترویجی حدیث و اندیشه}, volume = {10}, number = {20}, pages = {94-118}, year = {2016}, publisher = {دانشگاه قرآن و حدیث}, issn = {۲۳۲۲-۳۸۲۰}, eissn = {23223820}, doi = {}, abstract = { مکتب معارفی خراسان مدعی انحصار معارف دینی در معارف وحیانی بوده و مبانی فلسفی و عرفانی را در تبیین معارف دینی جایز نمی‏‏شمارد و قایل به تفکیک معارف بشری از معارف وحیانی‌ است. لذا معاد جسمانی ارائه شده از سوی این مکتب - که متخذ از آیات و روایات است - بازگشت انسان‏ها‏‏ با همین جسم عنصری مادی، در قیامت است‏‏ و هر گونه تأویلی را در آن جایز ندانسته و به نقد دیدگاه‌های فلسفی و عرفانی در باره معاد می‏‏پردازند. شیخ مجتبی قزوینی، میرزا جواد آقا تهرانی و میرزا حسنعلی مروارید از جمله معتقدان این مکتب‌اند. در این پژوهش، تلاش شده است با بررسی آثار مکتوب این سه اندیشمند، به تبیین مبانی، ادله، لوازم و شبهات معاد جسمانی از منظر ایشان پرداخته شود.}, keywords = {معاد جسمانی,مکتب خراسان,جسم عنصری,معارف وحیانی}, url = {https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12493.html}, eprint = {https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_12493_66bbbf81fc0448a7a4530cace64270d5.pdf} }